
Den 1 januari 2026 togs den så kallade ”60 öringen” bort, skattereduktionen på 60 öre/kWh för såld solel. Det påverkar intäkterna för dig som säljer överskottsel från ditt system. Du har säkert inte märkt någon större förändring de första månaderna på året men nu när solen börjar lysa och dagarna blir längre kommer du uppleva en skillnad jämfört med tidigare år.
Den 1 januari 2026 togs den så kallade ”60 öringen” bort, skattereduktionen på 60 öre/kWh för såld solel. Det påverkar intäkterna för dig som säljer överskottsel från ditt system. Du har säkert inte märkt någon större förändring de första månaderna på året men nu när solen börjar lysa och dagarna blir längre kommer du uppleva en skillnad jämfört med tidigare år.
Det här har hänt:
-Skattereduktionen (”60-öringen”) för mikroproduktion av solel tas bort från och med 1 jan 2026.
-Tidigare regler: stödet gällde max 30 000 kWh per år och aldrig mer än vad du köper under samma år.
Vad betyder det i praktiken?
-Du förlorar 0,60 kr för varje kWh du säljer till elnätet jämfört med idag.
-Exempel på förlorad intäkt: 2 000 kWh → 1 200 kr, 5 000 kWh → 3 000 kr, 10 000 kWh → 6 000 kr. (Räkneexempel: 0,6 × kWh.)
-För de som tidigare nått max (30 000 kWh) kunde stödet ge upp till 18 000 kr/år i skattereduktion — den möjligheten försvinner.
Varför görs ändringen?
Regeringen menar att solcellsmarknaden har mognat och att subventionen inte längre behövs i samma utsträckning eftersom antalet installationer ökat kraftigt.
Med ett energihanteringssystem (EMS), som vår ENEQUI Core kan du balansera ut förlusten av den borttagna ”60 öringen”. ENEQUI Core hjälper dig att minska beroendet av att sälja överskottsel och istället bättre hantera egenanvändningen som maximerar besparingar och intjäning.
Fördelar med att installera ENEQUI Core till ditt system:
Effektiviserar egenanvändningen av solenergi


